NKUL 2025
Verksteder
Parallell: Verksted
Torsdag 22. mai kl. 13:30 – 15:00
Rom: R3 Se romplan
V1A – Musikk møter kode: Live koding som instrument
Torsdag 22. mai kl. 13:30–15:00
Bli med på en kreativ og engasjerende workshop i musikkprogrammering!
Oppdag hvordan programmering kan bli et kraftfullt verktøy i musikkundervisningen! Vi starter med en live fremføring der kode og musikk smelter sammen,før du selv får pøve å lage musikk med enkle kodebiter i Sonic Pi.
Denne workshop’en er perfekt for lærere som underviser i musikk og ønsker å utforske digitale verktøy og programmering. Du får praktiske eksempler, og innsikt i hvordan teknologi kan skape engasjerende og inkluderende læring. Vi vil også utforske hvordan kunstig intelligens (KI) kan benyttes i arbeidet med musikkprogrammering.
Ta med PC, og installer gjerne Sonic Pi på forhånd for å få mest mulig ut av workshopen.
Bli med og utforsk et viktig element i fremtidens musikkundervisning!
Innledere/fasilitatorer:
Jan Erik Syversen
Høgskulen i Volda
Jan Erik Syversen har Master i IKT i læring med fokus på kreativitet i musikk, til daglig underviser han i musikk og programmering i kulturskole, grunnskole og ved Høgskulen i Volda. Han har gitt ut og fremført musikk i ulike sammenhenger og brenner for lyd og teknologi.
Torbjørn Frantsen
Høgskulen i Volda
Torbjørn Frantsen har også Master i IKT i læring, med fokus på lærere sin programmeringskompetanse, har undervist lenge i programmering i ulike profesjoner, men siste tiåret særlig programmering i skolen som del av profesjonsfaglig digital kompetanse.
Torbjørn og Jan Erik var ansvarlige for og utviklet UDIRs kompetansepakke om programmering i musikk i 2020.
V1B – Språktrygghet med KI: Øving på uttale og samtale
Torsdag 22. mai kl. 13:30–15:00
Vil du perfeksjonere tyskuttalen din som Rammstein eller lære å synge på spansk som Enrique Iglesias?
I denne workshopen skal vi utforske korleis ein kan bruke KI-modellar til å lære uttale i eit nytt eller mindre kjent språk. Metoden er framleis i ei tidleg fase, men vi ser stort potensial for språklæring, spesielt for minoritetsspråklege elevar.
Visjonen er ein nøytral samtalepartner som alltid er tilgjengeleg, som gir tilbakemeldingar utan å vurdere eller dømme. Dette kan vere særleg nyttig i førebuingar til muntlege eksamenar i fellesfag, yrkesfaglege praktisk-muntlege eksamenar eller generell språkopplæring.
Innledere/fasilitatorer:
Martin Nordrik Hansen
Slåtthaug videregående skole
Øyvind Hatleset
Slåtthaug videregående skole
Martin Nordrik Hansen og Øyvind Hatleset jobber på Slåtthaug videregående skole som lektorer. Martin underviser i fagene norsk, historie, sosiologi, i tillegg til særskilt språkopplæring. Øyvind underviser i engelsk, og har i tillegg kompetanse innen historie og samfunnskunnskap. Begge har opparbeidet seg kompetanse med KI-verktøy gjennom egen utprøving og testing. De ønsker å presentere enkle, men potensielt nyttige bidrag til hverdagen som lærer. Spesielt ønsker de å vise hvordan de har brukt KI i undervisningsplanlegging, særlig med tanke på minoritetsspråklige elever.
V1C – Osloskolens botbyggeverksted
Torsdag 22. mai kl. 13:30–15:00
Har du lyst til å bli bedre på å utforme ledetekster for bruk i klasserommet? Bli med på Osloskolens botbyggeverksted! Med utgangspunkt i Osloskolens KI-løsning skal vi ta deg gjennom hvordan du kan bli tryggere i bruk av kunstig intelligens og hvordan du kan lage bedre og mer læringsfremmende ledetekster til eget bruk og med egne elever.
I starten av denne sesjonen vil vi gå gjennom hva som er lurt når man skriver ledetekster, basert på Ethan og Lilach Mollick sine videoer om KI for lærere og studenter. Videre vil vi belyse språkbevisstheten man trenger som norsk bruker av engelskspråklige språkmodeller (som Osloskolens og mer kommersielle løsninger er basert på). Deretter vil vi vise til et knippe boter, snakke om de pedagogiske hensynene tatt i utarbeiding av ledetekstene til disse, samt hvordan de kan brukes i klasserommet og hvordan vi har brukt dem med egne elever.
Før vi går i gang med selve botbyggingen, vil vi raskt gjennomgå hvordan man kan utforme ledetekster til klasseromsbruk, samt vise dialogbasert ledetekstutvikling gjennom bruk av Veronica Delfinos «Mother Prompt»-metode.
I workshopen vil vi ta utgangspunkt i deltagernes individuelle behov, og veilede dem i utarbeidelsen av læringsfremmende boter til eget bruk og/eller eget klasserom. Avslutningsvis ønsker vi at deltagerne viser frem boter de har lagd i løpet av økten, slik at kompetansen og ledetekstene blir spredt til alle.
Innledere/fasilitatorer:
Martin Haldorsen
Osloskolen
Nina Eriksdatter
Osloskolen
Silas Dvergastein
Osloskolen
MartinHaldorsen, Nina Eriksdatter og Silas Dvergastein er lærere i Osloskolen og veiledere for læringsteknologi i utdanningsetaten i Oslo. De har sammen med utvikleravdelingen i utdanningsetaten utformet KI-løsningen i Osloskolen og har utviklet innholdet i ki.osloskolens botbibliotek.
V1D – Forbered timen med FranKIe
Torsdag 22. mai kl. 13:30–15:00
Senk skuldrene med dette ‘Lazy River’ KI-verkstedet, et velfortjent avbrekk fra det hektiske NKUL-programmet, der vi lar KI hjelpe oss å forberede undervisningen.
Ta med en PDF på 2-3 sider fra en lærerressurs i ditt fag, eller velg en av de vi har funnet frem. Lær hvordan du kan dra ut fagteksten, tilpasse den, oversette den, eller trekke ut punktlister og faguttrykk. Øv deg på å presentere disse elementene i tabeller, eller importere dem til Quizlet eller Socrative for elevaktiviteter. Eller kanskje vi bare skal lene oss tilbake mens chatboten lager et debattopplegg med ferdige elevroller, for- og imot-argumenter, basert på PDF-en du har lastet opp?
Du hørte riktig. På dette verkstedet sier vi ikke: ‘…og så kan du bare importere bla-bla til din favoritt bla-bla-plattform’. Vi gjør det bare. Sammen. På ekte. Men i rolig tempo.
Innledere/fasilitatorer:
Frank Helle
Frank Helle er tidligere forsker som nå har undervist realfag i over 10 år på VGS og IB-linjen. I 2018-19 arbeidet Frank hardt for at KI skulle bli del av læreplanen i naturfag, og tok til orde for dette blant annet på NKUL’s siste plenumsforelesning i 2020. Nå er han mer… avslappet.
Caspar Wangensten Hatlevik
Bergen katedralskole
V1E – Digital tegning og matematikk
Torsdag 22. mai kl. 13:30–15:00
I dette verkstedet som passer best for de som underviser 4.-8. trinn og spesped, får man et innblikk i hvordan man kan bruke digital tegning for å få en større forståelse innen matematikk.
Her får du et minikurs i digital tegning som du bruker videre til å designe ditt eget kunstverk. Det arbeides i læringspar. Verkstedet er praktisk og skapende innen tema geometri og design. Undervisningsopplegget brukes i fagene Matematikk, Kunst- og Håndverk og noe Engelsk. Elever er tilstede som hjelpere. De vil også vise fram sitt kunstverk og fortelle om sitt design.
Deltakerne får låne PC med installert programvare. Max 20 deltakere får plass i dette verkstedet.
Innledere/fasilitatorer:
Anne Birgitte Belboe
Byåsen skole
Anne Birgitte Belboe er skaperlærer på Byåsen skole og prosjektleder for Science Camp (sommerskolen Trondheim kommune). Utdanning: Matematikk, Fysikk, Kjemi, Kroppsøving, Musikk, Teater/Drama, Treskjæring og Koreografi.
Erfaring fra mange skoleslag (udelt skole, fådelt skole, småtrinn, mellomtrinn, ungdomstrinn, videregående, voksenopplæring, folkehøgskole, leirskole, sommerskole, sykehusskole).
Ivrer etter skaperkulturen. Vært med å lage undervisningsopplegg til skaperskolen. Ønsker praksisnærhet i undervisning med oppdatert teknologi. Søker å bruke vide elevoppgaver der elevene får trene den kreative muskelen. Planlegger/gjennomfører ofte «annerledesdagene» på skolene jeg har arbeidet på.
Kobler ofte realfag med K&H fagene.
Min belønningen er å se elevene blomstre, mestre og å se nysgjerrighetsblikket glitre.
V1F – 50 ways to leave them loving technology
Torsdag 22. mai kl. 13:30–15:00
Vi ønsker å inspirere til elevsentrerte læringsopplevelser gjennom å presentere praktiske, teknologirike aktiviteter. Her deler ti universitet og høyskoler sine læringserfaringer i møte med digitale verktøy i norske klasserom. Vi ønsker å videreformidle hvordan lærere kan øke elevenes forståelse og teknologikompetanse gjennom å tilrettelegge for elevaktiv læring i en leken og samhandlende form ved å presentere 50 teknologioppdrag av typen: Finn ut hvilke hemmeligheter microbiten gjemmer på, Test ut spillet «Kvadratmeter-sisten» med BeeBots, Kul matte med kulebane…, når papp-musikanter lager pop-musikk, miniversjon av aktivitetsdagen «Microbitenes Mester».
Målgruppe
Grunnskolelærere som vil øke sitt aktivitets- og metoderepertoar i møte med digitale verktøy!
Organisering
Verkstedet består av 8-10 stasjoner i løpet av 90 minutter. På hver stasjon kan en velge mellom ulike små oppdrag som man løser individuelt, i par eller gruppevis. Etter syv minutter roterer man videre til neste stasjon. Målet vårt er å skape en interaktiv «Teach-meet» der en gjennom aktivitetsopplevelser initierer ideutveksling og didaktisk refleksjon mellom både verkstedsverter og deltakere.
Ønsket utbytte
Vårt mål for verkstedsøkten er at alle deltakerne skal kunne ta med seg en bukett av aktivitetsideer tilbake sin arbeidshverdag. I tråd med høstens stortingsmelding prøver vi eksemplifisere undervisning som legger til rette for praktisk læring. Det gjør vi ved å dele aktivitetsideer som kan fremme elevenes lærings- og innovasjonsferdigheter, gjennom å sette i spill samarbeid, kommunikasjon, kreativitet og kritisk tenkning i møte med ulike utfordringer.
Spesial Interest Group-(SIG)
«Future Classroom Lab»-nettverket er allerede en SIG, bestående av universitet og høyskoler. Målet vårt er å øke den profesjonsfaglige digitale kompetansen i lærerutdanningen og å være en ressursgruppe for skoler og barnehager. SIG-tankegangen som NKUL presenterer passer således som hånd i hanske inn i formålet til FCL-nettverket! Vi er positive til samarbeid med NKUL om å utvikle en mal for SIG-nettverk dersom det er av interesse.
Innledere/fasilitatorer:
Runar Eikhaug
NLA
V1G – Å jobbe med digital dømmekraft og digitalt medborgerskap
Torsdag 22. mai kl. 13:30–15:00
I en tid med et skiftende og uklart nyhetsbilde er det essensielt å jobbe systematisk med utvikling av digital dømmekraft. I verkstedet vil vi jobbe med ulike støtteressurser for praktisk arbeid i profesjonsfellesskapet.
Innledere/fasilitatorer:
Utdanningsdirektoratet
V1H – Inkluderende bruk av teknologi
Torsdag 22. mai kl. 13:30–15:00
Riktig bruk av digitale verktøy, -funksjoner og -metoder inkluderer og gir mulighet for deltakelse. For mange elever er dette nyttig og gir større metodefrihet. For enkelte andre elever er bruk av digitale verktøy derimot avgjørende for å nå kompetansemålene. I denne Workshoppen skal du, gjennom interaktiv deltakelse på forskjellige stasjoner, jobbe med oppgaver, støttet av forskjellige typer verktøy og funksjoner. Aktivitetene er en smakebit på Statpeds kommende e-læring «Inkluderende bruk av teknologi». Vi håper workshoppen skal gi deg inspirasjon og nye tanker rundt hvordan du kan planlegge og gjennomføre undervisning tilpasset elevene med de største hindrene for deltakelse, uten at dette medfører at de andre elevene får et lavere læringsutbytte.
Innledere/fasilitatorer:
Inkluderingslosene som skal bistå dere gjennom løypen er alle rådgivere i forskjellige fagavdelinger i Statped som er involvert i e-læringen «inkluderende bruk av teknoligi» (IBAT). Kanskje du har sett dem før på statped.no?
Statped
Barnehageløypa 3 – Leken og kreativ bruk med digitale verktøy i barnehagen
Torsdag 22. mai kl. 13:30–14:30
Se beskrivelse av B3 i programmet for Barnehageløypa