NKUL 2025
Plenum
Åpningsplenum
Onsdag 21. mai 2025 kl. 10:00–11:30
Rom: R1 (med videooverføring til rom R5 & R7)
Strindens Promenadeorkester setter stemningen
Velkommen og åpning
Teknologiske drømmer og klasseromsvirkeligheter: Hvorfor så stor avstand?
Det er fremdeles stor avstand mellom potensialet til digital teknologi og realitetene i mange klasserom. Mange mener fryktelig mye om «skjerm i skolen», men færre vil snakke om hva skjermene brukes til og hvordan vi kan bruke dem enda bedre. Hvorfor er det så vanskelig å få til god bruk som fremmer elevenes læring og digitale kompetanse? Hva sier den nyeste forskningen? Professor Marte Blikstad-Balas vil dele innsikter om hvordan teknologi kan brukes på måter som fører til reell endring i undervisningen. Hun vil utforske hva som skal til for å lykkes med digitalisering i skolen, og hvorfor veien fra gode enkeltverktøy til bedre læring ofte er lang. Foredraget vil peke fremover og gi konkrete anbefalinger for hvordan skoler kan jobbe enda bedre med digitale verktøy.
Marte Blikstad Balas
Marte Blikstad-Balas er ansatt som professor i norskdidaktikk på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo.
Blikstad-Balas er en aktiv samfunnsdebattant og har skrevet en rekke kronikker og deltatt i ulike mediedebatter om skole og forskning. I 2017 mottok hun Formidlingsprisen fra det Utdanningsvitenskapelige Fakultet ved Universitetet i Oslo.
I perioden 2022–2023 ledet Blikstad-Balas det regjeringsoppnevnte ekspertutvalget for digital læringsanalyse,[12] som skulle gi Kunnskapsdepartementet råd og anbefalinger om bruk av læringsanalyse i skole og høyere utdanning.
Gullepleprisen
Mer informasjon kommer
Plenum 2
Onsdag 21. mai 2021 kl. 15:30–16:45
Rom: R1 (med videooverføring til rom R5 & R7)
Digital kompetanse i endring: Skolen som arena for sosial endring
Mer informasjon kommer
Ola Erstad
Universitetet i Oslo
Ola Erstad er professor ved Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo. Han har i en årrekke forsket på teknologibruk i norsk utdanning med spesiell fokus på digital kompetanse og forholdet mellom formell og uformell læring.
Plenum 3
Torsdag 22. mai 2025 kl. 09:00–10:00
Rom: R1 (med videooverføring til rom R5 & R7)
Team Dalgård
Mer informasjon kommer
Det digitale uterommet – Lek, utforsking og læring med digital teknologi
Hva skjer når vi tar med digitale verktøy ut i naturen? Geir og Ståle utforsker hvordan digital teknologi kan berike barns lek, læring og undring ute, samtidig som vi møter læreplanens krav på en kreativ og moderne måte. De utfordrer oppfatningen om at digitale verktøy passiviserer barn og viser hvordan disse kan gi et nytt perspektiv på naturen.
Trondheim kommune
Ståle og Geir har i mange år holdt foredrag og kurs over hele landet. De har støttet kommuner med digital oppstart, utviklet videreutdanninger for høgskoler og fagskoler, samt undervist i UH-sektoren og for fagforeninger. Duoen har mottatt tre nasjonale priser for sitt digitale pedagogiske arbeid, deriblant Gullepleprisen 2020. De er også forfattere av boken “Kom i gang med digitale verktøy i barnehagen.”

Avslutningsplenum
Fredag 23. mai kl. 12:00–13:15
Spillkino
Odin Nøsen
Randaberg kommune

KI-generert illustrasjon
Avrunding av konferansen
Mer informasjon kommer