NKUL 2025
Program torsdag 22. mai
Strømming/digital deltakelse
Program fra R1, R5 og R7 strømmes for digitale deltakere. (Sjekk e-post for strømmelenker)
08:30–09:00 Registrering for nyankomne
10:00–10:30 Pause
10:30–11:30 Parallell: Interessegrupper / Minisymposium (Barnehageløypa)
Barnehageløypa: minisymposium
Smeller det når jeg trykker på knappen?
Grete Anita Tronvoll, Anita Rotabakk og Astri Gimseng
Skaun Kommune
Vår vei til bruk av digitale verktøy i barnehagen
Lill Olsen, Anna Kåsbøll, Tonje Sørlie og Randi Sagøy
Frøya Kommune, Nordskaget barnehage
11:30–12:00 Pause
12:00–12:30 Parallell: Sesjoner 3
Ole Vig vgs KI-pakke ut i verden
Ingrid Stenøien
Stina Grolid
Ole Vig vgs
Kan kunstig intelligens bidra til aktiv språkinteraksjon i engelskundervisningen?
Nina Eriksdatter
Martin Haldorsen
Utdanningsetaten / Ris skole
Fredrik Mørk Røkenes
LINK / Universitetet i Oslo
Innlogging blir sikrere og enklere for lærere og elever
Kathrine Solstrand
Utdanningsdirektoratet
Sigrid Lian
SIKT
Anders Krieg
Fosslia skole
Gjør kompetanseheving til kollektiv vekst: Felles nettressurser som fleksibel drivkraft!
Maria Taraldsen
Gry Jacobsen
Haakon Sundbø
Universitetet I Agder
Fra passiv konsument, til aktiv produsent. Elevens digitale produksjon.
Kenneth Nordgård
Hitra Kommune
Se – Tenk – Snakk: Kortfilmens kraft i klasserommet
Berit Andersen
Eirik Tveiten
Norsk Filminstitutt
Albertine Aaberge
NDLA
KI-tjenester for skolesektor og nasjonal infrastruktur
Utdanningsdirektoratet
Høgskolen i Østfold
Barnehageløypa:
Barnehagens digitale praksis – hva og hvordan?
Heidi Sandø
Skrivesenteret, NTNU
Gunilla Eide Isaksen
Skrivesenteret
Barnehageløypa:
ViduKids: Barnehagebarn lager filmer og leker med fagområdene i Rammeplanen.
Oliver Thiel
Signe Hanssen
DMMI
12:30–13:30 Lunsj
13:30–15:00 Parallell: Verksted (NB! Barnehageløypa går til 14:30)
Musikk møter kode: Live koding som instrument
Jan Erik Syversen
Torbjørn Frantsen
Høgskulen i Volda
Språktrygghet med KI: Øving på uttale og samtale
Martin Nordrik Hansen
Øyvind Hatleset
Slåtthaug vgs
Osloskolens botbyggeverksted
Martin Haldorsen
Nina Eriksdatter
Silas Dvergastein
Osloskolen
Forbered timen med FranKIe
Frank Helle
Caspar Wangensten Hatlevik
Bergen katedralskole
Å jobbe med digital dømmekraft og digitalt medborgerskap
Utdanningsdirektoratet
Barnehageløypa:
Leken og kreativ bruk med digitale verktøy i barnehagen
Malin Lifvergren
Nordre Ås barnehage, Oslo
Ragnhild By
15:00–15:30 Pause
15:30–16:15 Parallell: Sesjoner 4 (NB! Barnehageløypa går til 17:00/16:30)
Energimessen –møtepunktet mellom lokalsamfunnet, arbeidslivet og ein meir praktisk skule
Ingvild Vikingsen Skogestad
Andreas Larsstuen Nordeide
Øygarden Kommune
Folkehelse og livsmestring med spill
Martin Haldorsen
Utdanningsetaten/Ris Skole
Elevsjekkere i Lille norske leksikon blir aktive leksikonlesere
Kristine Magnesen
Store og lille norske leksikon
Anders Fossen Trøan
Hansbakken skole
Thea Fossnes Stranden
Stange skole
Digitale medborgere
Malinn Helenn Sele
Marie Kvamme
Sondre Finnstad
Caroline Løwe
Osloskolen
Vlogg – praktisk, motiverende og engasjerende
Espen Kamstrup
Carl Eltervaag
Skrivesenteret
Læremiddelkatalogen – en ressurs for lærere og skoleledere
Ingrid Bruholt
Stina Sofie Møller
SIKT
KjartanMuller
Utdanningsdirektoratet
Minimaking for børn 5 til 9 år
Jesper Homann
Steen Cnops Rasmussen
VIA University College
Barnehageløypa: Verksted: Lek med roboter i barnehagen!
Kristel Smørsgård Kjøraas
Unni Tørstad
Melhus kommune
Liene Cermane
Melhus kommuner
Camilla Normann Justnes
Matematikksenteret, NTNU
Oliver Thiel og Anne Nakken
DMMH
Barnehageløypa: Verksted: Digital utelek i barnehagen
Ingvild Buhaug
Trine Kupen Refvik
Høgskulen i Volda
16:15–16:30 Pause
16:30–17:00 Parallell: Utstillerseminar 2
TV2 Skole
DKS OG DITT VALG 2025 – Hva er felles?
Bente Aasheim
DKS
Rolf Næss
TV 2 Skole / Metis vgs
Anne Cathrine Gotaas
TV 2 Skole
CyberBook
Tospråklige fagopplæring – hvordan læremidlene inkluderer og styrker kompetansen både i faget og i norsk: Erfaringer fra klasserommet
Eirik Hunsdal
Hege Breen
CyberBook
Aski Raski
Leseglede, mestring og språkutvikling – fra barnehagen til skolen
Kristoffer Byberg
Aski Raski
Scandec
Interaktive skjermer + aktive elever = sant
Solveig Linn Dramstad
Scandec
Håkon Bjørø
Scandec
Gyldendal
Læring som engasjerer – kunnskap som varer
Arne Magnus
Gyldendal
Dustin/Logitech
Bygg kapasitet og kompetanse i skolen – med de riktige verktøyene
Steinar Sevje
Dustin
No Isolation
Tilbake til skolen med AV1 – Slik revolusjonerer skoleroboten AV1 arbeidet med skolenærvær i svenske Linköping
Erik Helmersson
Linköping kommune
Anders Ruud Sørli
No Isolation
Aschehoug
Mindre å lese, mer å gjøre! Se hvordan Modus engasjerer elevene med oppgaver, interaktivt innhold og kunstig intelligens
Sondre Midtbøen
Stig Conradi
Lars Nersveen
Aschehoug